utomhus burar
Har ni era kaniner ute i rastgårdar? Hur ser era burar ut?
Våra gotlandskaniner bor i en "vanlig" utomhusbur på vintern (två våningar, en kanin på varje våning), men på sommaren har vi hopfällbara burar med nätgolv som vi ställer direkt på marken/gräset. De har löstagbara skivor som väggar, och även golvskivor om vi skulle behöva använda dem någonstans där de inte kan stå direkt på marken. (De är byggda för att kunna packas in i bilen och flyttas…) I vår ska kaninerna förhoppingsvis få en stor gård med nättak och nätväggar där de kan vara ute när de vill, men det är bara planer än så länge…
Bilden är från våren 2014, buren används här som tillfällig bur för nyinköpt hane, med golvskivorna inlagda.
#2 Vad fina de är. Vill du berätta hur du byggt? Vilket material har du använt? Skall bygga nya burar, men är lite kass på det.
Jag har byggt pallkrageburar och bär mina dagligen till deras beteshagar istället då angoror inte får bli blöta, så skulle de bo i hägn skulle det behöva vara ett med tak och då växer det ju inget där.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vi har upphöjda burar året om, mest för att vår tidsplanering aldrig kommit ikapp så det har alltid funnits mycket att göra.
Varje fack är 1x2x1 m (djupxlängdxhöjd) men man kan dela av dom så att dom är 1x1x1m
Hagen är en inte säker hage så vi bär ut våra kaniner dit dagligen på sommaren i rullande schema. Den är däremot lätt så den är väldigt lätt att flytta.

l'm back
#3 Ska se om jag kan hitta ritningarna/skisserna till burarna, det är egentligen mamma som byggt det mesta och jag vet inte riktigt var hon lagt dem…🙂
#6 Jag väntar med förtjusning😃.
Har ju slutat med kaniner i stort sett (4 frigående pojkar som springer runt bara) men här är dels uteburarna till mina första sv. pälsar och som sedan blev ungdjursburar, innekolonin när den var halv-ny (honorna bodde ihop, ser ut som att detta är efter att jag delade av den då en två damer inte kom överens. Så de fick bo i olika flockar) och så en bild på min första svensk pälshona och hennes kull, för de är lantraskaniner ;) I inne-kolonin. En ombyggd hästbox.
Inneburen hör kanske inte hemma här men lägger upp den ändå, kan ju bygga nåt liknande utomhus också. Allt är byggt av saker vi haft på gården, utom nätet som är köpt.
Efter att ha förlorat en halv kull ungar till råttor är alla burar 100% tätade med putsnät, och efter det har de klarat sig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.