Lantraskaniner iFokus

Lantraskaniner

Etikettövrigt
Läst 1084 ggr
[klarabastin]
2015-04-19 21:54
0

första kullen:)

hej! Jag skriver här eftersom att jag känner att alla andra kaninsajter skulle bli otroligt arga av någon anledning.

jo det är så här att på mitt landställe så är kaniner väldigt efter frågade, både för kött produktion och som husdjur. 

Därför har jag och min mamma nu bestämt oss för att ta en kull med våra två kaniner för att sedan sälja till folk på vårt landställe. Jag har läst på mycket och min mamma har erfarenhet av kaninuppfödning eftersom hon är uppväxt på landet tillsammans med kaniner getter och höns.

Vag är era bästa tips för att allt ska gå smidigt?

mvh, klara

MaxFlickan
2015-04-19 21:59
2

Efterfrågade för kött…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[klarabastin]
2015-04-19 22:09
0

#1 jag säljer inte till de som vill ha de som kött production. jag sa bara att de var efter frågade:)

om jag om formulerar mig så ska jag sälja dem som husdjur helt enkelt:)

MaxFlickan
2015-04-19 22:11
0

Förstod nog det, blev bara lite förvånad över att nån vill ha kaniner för deras kött.

Lycka till med aveln!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Frosstis
2015-04-19 22:18
0

#3 Många föder upp kaniner för kött :)

[klarabastin]
2015-04-19 22:22
0

#3 tack!

MaxFlickan
2015-04-19 22:28
0

#4 Jaa, där ser man hur lite man vet.

[lottas-kaniner]
2015-04-19 22:58
0

Välkommen klarabastian!  Många skaffar kaniner och säljer sedan som sällskapsdjur, eller till självhushåll. Att man köper två avelsdjur och sedan har avkommorna som självhushåll är ganska vanligt.

#3 Vi är många som äter kaninkött, vilket jag själv tycker är gott. Nu pratar vi ju inte om dvärgkaniner mm, utan om köttkaniner 😉. Dessa köttkaniner, är producerade för självhushåll. Förr hade mer eller mindre de flesta kaniner till hushållet. Under andra världskriget, så var det svårt att få tag i matt, och då hade man kaniner.

Anonymkaninägare
2015-04-20 08:08
0

#7 Om du läser igen så ska hon inte sälja dom för köttproduktion utan som sällskapskaniner.

tlover
2015-04-20 09:14
0

#2 Du kan ju sälja till de som vill slakta själv helt lagligt (om du vill alltså) levande kaniner dvs.

Mina bästa tips… hmmm

Har du någorlunda koll på om det finns sjukdomar i släkten hos kaninerna?

Ha en liten "kanindagbok" där du skriver ner då kaniner paras (och med vem), när kaniner föds, hur många, om dom är dödfödda etc Det hjälper jättemycket om folk frågar (eller om du skulle ha genbank vid årsrapporten).

Håll det bra städat i kaninburen ett bra tag innan (alltså tänk inte att du ska städa dag 30 för då kommer honan att börja boa på dag 15 säkert 🤪. Det är bättre att städa två dagar i rad än att vänta alltså (du städar nog ändå oftare än med 15 dagars mellanrum, jag försökte bara vara övertydlig).

När honan föd, låt hon vara. Hon sköter det (oftast) helt galant själv.

Efter klarar honan det oftast galant själv också, jag brukar räkna ungarna och ta bort eventuella döda ungar dagen efter.

När ungarna hoppar ur boet, börja gärna gosa med dom varesig dom ska säljas som köttkanin eller sällskapskanin eftersom även köttkaniner behöver få klorna klippta och liknande.

Ska ni slakta överskottet så hjälper det att inte döpa kaninungarna eller att döpa dom till mat tex "Korven", "Fransyska", "Köttbulle", "Bacon" m.m

hmm det är allt jag kommer på nu, jag är lite trött däremot så jag har säkert missat endel.

l'm back

[lottas-kaniner]
2015-04-20 10:02
0

#8 Det stod att folk frågade efter kaniner som både husdjur och köttproduktion, därav mitt svar.