Gräsfråga
Jag undrar en sak som jag inte fattar. Man läser att man inte ska ge sina kaniner gräsklipp, men att man kan dra av gräs. Vad är skillnaden? Händer det något med gräset när det klipps som inte händer när man drar?? Hade en kompis när jag var liten som hade en kanin. När de klippt gräset (med handjagare, inte motorgräsklippare) så krattade hon ihop gräsklippet och öste in allt till kaninen. Den mådde hur bra som helst och blev 11 år gammal. Hade den kaninen tur?
Det undrar jag också. Jag brukar klippa en del gräs med sax, som kaninerna sedan får , och har aldrig märkt något fel på dem.
Som jag förstår det är det risken för jäsning då kontaktytan mot luften blir större med det söndertrasade gräset. Sedan blir det svårare för kaninen att sortera ut eventuella giftiga växter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det undrar jag också. Brukar klippa en del gräs med en sax, och ger mina kaniner det , och jag har aldrig märkt att de blivit dåliga efter det.
Vad jag förstår är det som #2 säger. Jag har också hört att det är pga olja osv.
Vi använder lie då vi "klipper" gräsmattan och det vågar vi använda (om det inte är osäkra el giftiga väter i det då.
l'm back
Det kanske bara är från redan kortklippta gräsmattor. Kom att tänka på att ju kortare gräset är, ju mer fruktan finns det. Gräset som jag tar ifrån är från en valläng, och gräset är högt.
Tack för era svar!
Jag gav nyklippt gräs när jag fortfarande bodde hemma. Vi hade en man körde för hand med en uppsamlare där bak. Vi hade heller inget annat ogräs än klöver. Gav så mycket som dom åt upp under en timme eller så. Var aldrig några problem. 😃
Emma