Mat till kaniner
Ger ni hö, under sommaren, eller tar ni in gräs och annat gott?
Jag ger hö och gräs:) Alltså både och.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Bruka erbjuda hö men mina brukar knappt röra det på sommaren då de haft tillgång på gräs/örter och annat dygnet runt. Min förra hane åt hellre pinnar på vintern än hö också.
Nuvarande är ute och äter gräs på tomten vid bra väder annars blir det hö när han är inne (och sitt grodda foder). Under vintern bruka jag plocka med mig saker när jag var ute på hundpromenaderna så då har det blivit en hel del ljung, blåbärsris, och annat vintergrönt samt att jag torkade en del saker bla brännässlor som han fick.
Men har märkt att denna krabat verkar vara mer beroende av hö för att hålla magen ordentligt i trim (han får väldigt små och hårda pluttar annars) till skillnad från dem jag hade förut.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
När gräset blir långt nog att slå med lie börjar vi ge gräs på "heltid" (1-2 skottkärror morgon och kväll. Mängden beror på om vi har kaninungar eller inte.
Är det ruskigt vädret brukar vi däremot oftast ge hö däremot.
l'm back
#3Jag har alltid haft både hö och gräs mm, men funderar på att bara ge vad naturen ger just nu. Jag funderar över hur det blir med ungarna. Det är ju bara 15 dagar, och i och för sig äter de ju inte direkt, men är samtidigt lite fundersam, för just trumsjuka. Hur gör du med dina kaninungar?
Jag plocka in gräs och örter nästan dagligen när jag hade ungar så fort de börja äta men de hade även tillgång till hö och pellets. Fick aldrig några problem med dem, tror snarare att det kan ha varit en anledning till att dem som vuxna klara övergången till gräs och sen att äta enbart gräs på sommaren alltid gick supersmidigt utan problem och utan jättelång tillvänjning.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5 Vad bra, var som sagt lite orolig, men då kan jag koppla bort det, och ge både och.
#4 Jag ger helt enkelt aldrig bara gräs sådär "pang bom" utan det är en invänjnings sak. Oftast så tar vi kaninungar så att dom är minst 4 veckor innan vi ens kan ge gräs på heltid.
Vi börjar ge gräs då bara nått grässtrå tittar upp så i börjar blir det ett grässtrå var, sen två, sen tre, sen en liten näve (där är vi nu) osv. Kaninungarna vänje sig ju själv in långsamt då dom börjar hoppa ur boet, men fast föda är ju en så stor omställning för kaniner så man kan ju förlora kaninungar bara för omställningen (vi har förlorat en kaninunge så och det var hö dom fick).
Så ta det bara sakta så kommer det nog att funka.
l'm back
#7 Här har ökningen av maskrosblad och gräs getts gradvis, så nu är vi uppe i en näve. Men de kommer ju att vara vana vid det, eftersom mamman äter detta. Men jag kommer att ha både och.