Vilka raser är lantraser?
Jag har inte riktigt koll på vilka kaninraser som klassas som lantraskaniner i sverige. Kollar man på wikipedia så står det att de ända svenska lantraskaninerna är mellerudskaninen och gotlandskaninen. Men Orangekaninen och Svenska päls då? Skulle bli jätteglad ifall någon kunde skriva upp vilka raser som är lantraser eller vilka raser som ni tycker är lantraser.
Vad jag vet är det bara Mellerudskaniner, Gotlandskaniner och Svensk päls som har genbank och borde väl därför räknas som lantraser. Sen är Svensk päls, Orange, Örestad och Isabella raser som är godkända i SKAF och framtagna i Sverige. Fast har för mig Örestad är i princip utrotad och det är väl projekt igång att avla fram dem igen?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Definitionen på lantras är: "En lantras kan definieras som en population som levt tillräckligt länge i ett område för att ha hunnit anpassa sig till områdets olika förhållanden. Detta beroende av och anpassning till hemområdet, ’torvan’, är lantrasens främsta egenskap."
Så jag skulle säga att det är alla raser som avlats fram i begränsade regioner och som varit hushållskaniner där man inte avlat bort de specifika egenskaperna. Som en vädur var ju från början en fransk lantras, men den har förändrats så pass att den inte längre är det. Den äter ju i regel pellets, en lantras ska klara sig väl på det marken kan producera i sin naturliga form.
Orange var en ras som dog ut och som man avlat fram igen, när den nya populationen är stabil så kan den kallas lantras igen, men ännu tror jag inte man nått dit.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej orangekaniner är inte helt utdöd. Statarmuseet har kvar kaniner från den gamla stammen. Den nya stammen är framtagen av blandning mellan tv raser, och som sedan parats med den gamla stammen. Det finns även vit lantkanin som är en gammal lantras, men som kommer från Danmark. Gotlandskaninen är inte en ren ras egentligen, utan det är flera raser i den.