Lantraskaniner iFokus

Lantraskaniner

Etikett: övrigt
Läst 687 ggr
[JeanetteK]
0

Skendräktig kanin?

Min gotlandskanin Natasja har plötsligt börjat boa. I morse såg jag att hon dragit av sig en massa ull och fixat inne i ett hus. Hon går tillsammans med tre honor och en kastrerad hane så hon är garanterat inte dräktig. Jag har inte varit med om skendräktighet tidigare. Vad gör jag? Låter jag henne vara bara? Ska jag plocka bort boet eller låta det vara kvar? Har planerat att para henne inom kort - kan jag fortfarande göra det eller ska jag vänta?

VildaVittra
0

Och ingen vildkanin kan ha satt på henne genom gallret?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
0

Nej dom är inne i en spilta i stallet. :)

[lottas-kaniner]
0

Min ena Gotlandskanin boade, och även hon var skendräktig. Jag fick rådet att vänta lite, så hon får hämta sig, och sedan para henne.

[JeanetteK]
0

#3 Tack för tips. 🙂

[JeanetteK]
0

Vet man varför kaniner blir skendräktiga? Vad som utlöser det?

[lottas-kaniner]
0

# 5 ingen aning faktiskt, men det är väldigt vanligt.

[Nikita14]
0

De flesta av mina honor har varit skendräktiga och dragit av päls och byggt bo.  Nu i våras var två skendräktiga samtidigt, den äldsta honan hade gjort ett bo i bodelen, och den yngre i ett annat hörn av buren.  

Jag brukar låta dem hållas.  Låter boet vara kvar ett par veckor.  Har hört olika hur man ska göra, men så gör jag i alla fall.  Har provat ta bort boet, men då ryckte honan ifråga mer päls och drog in en massa halm och hö och byggde ett nytt…