Maskrosblommor giftiga?
Hej
Jag kollade runt lite på "teddytassens" hemsida och hittade detta . Det står att färska maskrosblommor kan vara giftiga? Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara giftigt och jag har då och då gett mina kaniner lite maskrosblommor och jag har aldrig märkt något.
Så är maskrosblommor giftiga färska?
Va? Aldrig hört eller märkt. Undrar om dom inte gått efter "sanningen" att gula blommor är giftiga och att växter som smörblommor blir ogiftiga i torkat tillstånd?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mina har då ätit massor med maskrosor i sina dar och alla lever. Konstigt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#1 va blir smörblommor ätliga efter man torkat de? Trodde att de alltid var giftiga.
Antagligen så kan de ha tänkt som du säger VildaVittra men lite skumt är det
#3 Det är vad jag har hört.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Personligen ger jag aldrig mina kaniner blommorna, för det sitter i ryggraden allt gult är farligt, utom just smörblomma vid torkat tillstånd.
#5 Det gäller inte alla gula blommor. En annan gul blomma som kaniner kan äta är tex höstfibbla. Den kan till och med användas som medicin vid dålig aptit (förr torkades höstfibbla som nödmat om djur fick dålig aptit)
l'm back