Lantraskaniner iFokus

Lantraskaniner

Etikettfoder
Läst 622 ggr
[lottas-kaniner]
0

Mineralsaltsten

Hur är det med mineralsaltsten till kaniner? Har hört att man inte skall ge dem salt överhuvudtaget. En av orangekaninerna, gnagde och gnagde i buren, trots allt möjligt gott, pinnar, tomma toarullar, mm. Så satte jag in en mineralsaltsten, då slutade den att gnaga. Blir lite förundrad att man inte skall ge dem det, alla andra djursorter, ska ju ha salt.

[Zachapacka]
0

Vissa säger att man inte ska ge sina kaniner saltstenar alls. Men de behöver ju salt som många andra djur. Men ger man sin kanin pellets så får de i sig all salt de behöver genom pelletsen. Ger man inte sina kaniner pellets så tycker jag att man kan låta sina kaniner få slicka lite ibland på en saltsten. man bör dock hålla koll så att de inte missbrukar den ;)

tlover
0

Pellets innehåller salt så ger man pellets så kan dom få ett överskott av salt, vi som inte ger våra kaniner pellets ger saltsten då och då, ett tecken på att dom har saltbrist är tex att dom slickar/gnager i sig sitt eget urin.

(Vilda kaniner slickar i sig salt jord och/eller söker upp saltrika växter men eftersom vi människor styr fodret kan vi inte lita på att dom fixar saltet själv, därav salt el mineralsten).

l'm back

Sagolikt
0

Marsvin och andra smådjur ska inte heller ha saltsten, så det gäller inte bara för kaniner. Man gör väl av med salt när man svettas och smådjur gör ju inte det. Jag har åtminstone aldrig sett ett marsvin med lökringar.

tlover
0

#3 Salt behövs till mer än svett, som sagt kaniner behöver salt men pellets innehåller salt så oftast behövs inte tillskott i form av saltsten

l'm back

[lottas-kaniner]
0

Nu får inte mina någon pellets eller havre, för tillfället, för det är fortfarande mycket gott ute, men så fort det blir kallare, får de vid behov.