Lantraskaniner iFokus

Lantraskaniner

Etikett: foder
Läst 1163 ggr
[Zachapacka]
0

Vad har ni torkat?

Vad har ni samlat ihop kaninmat inför vintern? 

Jag har sågat ner ett litet lönnträd (eftersom att den växte mitt i syrenbusken) och så har jag lagt in alla grenar och de har torkat. Jag har också klippt ner lite äppelgrenar och lite askgrenar.

Annars har jag också torkat: vallört, kirskål, maskrosblad, nässlor, lite röllekablad och groblad. 

Vore väldigt intressant och få veta om ni har samlat ihop någon vinterkaninmat.

tlover
0

Hö är det enda som blev av i år. 3 hässjor.

l'm back

[Zachapacka]
0

Hur mycket är "3 hässjor"? :)

tlover
0

3 hässjor 😉 eftersom vi torkar på hässjor så vet jag inte hur mycket det är i balar, kilo eller liknande.

l'm back

Maleficum
0

Min bror körde med lie på min gräsmatta nu efter sommaren (varit bortrest så den har inte blivit klippt på ca två månader) så jag torka det och har gjort 10 pluttiga balar (ca 800g styck) att dryga ut höet med. Har massor av saker växande i trädgården så det är inte bara gräs utan bla klöver, kirskål, rölleka, groblad, maskros (två olika sorter), ska så in mer saker i gräsmattan till nästa år. Har även lite ljung och ska förhoppningsvis samla in lite mer av det och annat att torka.

Har en del pilgrenar med blad också men han föredrar dem färska mot torkade så kastar kanske ut dem för att ge mer plats åt annat istället.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[lottas-kaniner]
0

Funderar på att torka hallon, men vet faktiskt inte hur man gör, då jag aldrig gjort det. Hur tar ni hand om, eller torkar dem?

[Zachapacka]
0

#5 själva bären?

[lottas-kaniner]
0

#6 nej, jag menade hela kvisten, med bladen🙂

[Zachapacka]
0

tänkte väll. Kändes onödigt att slösa goda bär på sina kaniner😃. Grenarna som jag har torkat har jag bara laggt upp i "Taket" på balkarna liksom i förådet och de fungerar.

jattescheck
0

Hur går det till praktiskt att torka kaniners "godsaker", som rölleka, maskrosor, groblad. klöver, kirskål? Har ni köpt torkställningar/maskiner, som man t ex kan torka trattkantareller på? När de väl torkat, går de att förvara i t ex hink med lock, i en matkällare? Min kanin gillar färska hallon, blåbär, lingon. Han äter också upp allt grönt på altanrabatterna; japanska lyktor, kärleksört, irisstänglar, dito från aklejor och ja, i princip allt som finns såväl där, som i skogsbacken jag tar ut honom till en gång i veckan. Han är kramgo, men inte så lång stund, tigger, försöker förföra katten (han någon en TJS-hona, en färgad? och som kan ta hand om barnen sedan?), han gör mig glad bara jag ser honom.

tlover
0

Det går att använda en svamptork eller torka på tex en handduk. Att förvara i m matkällare är däremot inte det bästa det ska förvaras torrt.

l'm back

[Zachapacka]
0

#9 jag brukar torka genom att lägga växterna på tidningspapper i ett torrt och mörkt rum. Men då måste man vända på allt någon gång om dagen.

Adirfen
0

Nypon, rönnbär och lönnlöv, köpte även torkad persilja :)

[Zachapacka]
0

#12 var köpte du de? :)

Adirfen
0

#13 Tassar och morrhår!

Twix*
0

Här blev det groblad och  rönnbär, låg på latsidan i somras 🤐