Lantraskaniner iFokus

Lantraskaniner

Etikett: övrigt
Läst 1206 ggr
MelodyX
1

Visa era kaniner. Bildtråd.

Är nyfiken på vad ni har för kaniner där hemma. Skulle vara kul med en bildtråd och vad ni har dem till. Jag har inte någon bild på Bozze (gotlandskaninen) ännu, är normalt sett väldigt flitig med kameran, men uppdaterar så fort jag hunnit ta.

VildaVittra
4

För tillfället har jag bara min angorakaninhane, måste hitta en flickvän till honom, men det finns dåligt med uppfödare härikring. Som den angora han är, så används han inom ullproduktion, när jag får tag på en avelshona, så kommer jag att slakta ungarna som inte håller måttet och ta tillvara på kött och päls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

StillaSinnet
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eowyn och Enzo är rena kelkaniner. Pussiga och mysiga 😍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Maleficum
2

Har för tillfället bara mitt lilla blindstyre Kenzie =D Om någon vecka har han varit blind ett helt år och det är sällan man ens märker av det. Tanke var att han skulle blivit min nya avelshane när jag skulle ta upp aveln igen men det ligger på is nu så har honom enbart för det underbara sällskapet (han är extremt kelsjuk) och ullen.

Har funderat på att skaffa en till kanin som sällskap till honom men vet inte om jag orkar med en annan angora just nu (då Kenzie pga blindheten är extremt jobbig att klippa själv) och vet inte om jag vill ha någon annan ras.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MelodyX
0

Angora är en ras jag skulle kunna tänka mig att testa, de verkar dock kräva en hel del och även om tiden finns vet jag inte om det finns någon här i närheten som skulle kunna visa mig hur man klipper dem tillexempel. Använder man pälsen man får av klippning också till någon eller är det bara det flådda skinnet man tar vara på?

VildaVittra
1

#4 Personligen tycker jag att de är enklare än andra raser, de har ju avlats på att sitta still under hantering  i många hundra år, så har aldrig blivit biten osv. Man får bara se till att de inte blir blöta samt alltid ha halm som underlag och inte strö. 

Man använder dom främst som ullproducenter, man slaktar bara trasselsuddar egentligen, men visst kan man ha de som köttdjur, dock är de tanigare än köttkaniner. 

Det är bara ta en sax och börja klippa, ingen hade visat mig första gången, jag hade dock klippt får innan. Finns många videor på tuben som du lätt kan klara dig med att se på. Glöm bara inte att sträcka huden så du inte klipper i huden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MelodyX
0

Kanske ska prova en sådan då. Vad gör man med ullen sedan? Hur så att säga förfinar man den? Kardning som fårull typ?

VildaVittra
1

#6 Du kan karda om du vill att den ska vara helt jämn i färgen, men annars räcker det med att tesa. 
Du kan spinna den eller tova den, tovar du och är nybörjare så blanda i lite fårull från exempelvis finullsfåren, så blir det lättare.

[felucca]
0

Vi har två gotlandskaniner, en vuxen hona och en unghane på snart fyra månader. Vi tänkte självförsörja lite på köttfronten och de blir vårt första avelspar när hanen är redo.

Honan är däremot redan dräktig med en annan hane - hoppas vi! (Hon har inte visat några tecken på att vilja boa än och det är hög tid nu.) Blir det några ungar behåller vi gärna en liten hona.

Honan (Hydra):

[felucca]
0

Hanen (Kerberos):

Ulvelin
0

Hittade ingen annan bild ; ) min gottis Sigge på två år som gömmer sig i snön.